|
TIRSDAG
1. MARS 2005
av Erik Eikebrokk
Til
denne forrykte forfatter av "IL Tragisk"
- Jeg kan også
tale med slangens tunge
(Frykt
ikke dåren) Kjære forrykte forfatter
og øvrige lesere, hvor spent dere må
være på å lese denne respons,
velbårne og intellektuelle barn av verden,
da dere her regner med å finne hevn, skjellsord
og bitende irettesettelser av forfatteren av det
pinlige og selvmotsigende verket "IL Tragisk."
Jeg mener ham, denne kjetterens oppkom, som, etter
det man sier, ble avlet i Stokkanhaugens dype jungler,
oppdratt som Mowgli - jungelgutten, og konfirmert
i kamuflasjejeans og kaki med tølpere og
kjeltringer beskuende fra første benk.
FØRSTE DEL - VERDIGHET
Men jeg har virkelig ikke tenkt å gi deg den
fornøyelsen, for selv om krenkelser vekker
vrede i det mest ydmyke bryst, skal denne regelen
finne sitt unntak i mitt. Du ville vel at jeg skulle
kalle ham et esel, en halvskrulling og en frekk
og upålitelig dåre, men det kunne ikke
falle meg inn. La hans egen synd straffe ham, la
ham slurpe den kål han selv har spyttet i,
og la ham så reise og ryke. Det jeg ikke har
kunnet la være å ta meg nær av,
er at han kaller meg stivbeint og enarmet, som om
det skulle ligge i min hånd å stanse
tiden, så den for min del ikke skulle sette
sine spor i min alderdom, eller som om mine skrubbsår
og verkende arr hadde skjedd i et kneipeslagsmål,
og ikke ved det mest minneverdige slag som fortid
og nåtid noensinne har sett, eller kommende
tider kan vente å se.
Om mine sår ikke er omgitt av glans i dens
øyne som ser dem, verdsettes de i det minste
høyt hos dem som vet jeg fikk dem, for soldaten
tar seg bedre ut som død på slagmarken
med flagget i hånden enn en desertør
i live på flukt med skjulte symboler på
håndbaken. Dette er så sant at om noen
ville foreslå meg å gjøre det
umulige mulig, ville jeg heller ha befunnet meg
i denne strålende strid enn å være
helbredet for mine sår uten å ha deltatt
i den. De sår soldaten kan vise i sitt ansikt
og bryst, er medaljer og utmerkelser som leder de
andre til ærens himmel og til ønsket
om å være del av den samme historie
og stamtavle. Dessuten skal man legge merke til
at sine verker skriver man ikke med sine eldende
hvite hår, men med intellektet, som pleies
og forbedres med årene. Derfor, prat ikke
nedsettende om min erfaring, min alderdom, du blåkopi
av manglende innsikt og velbårenhet.
For historien har skapt mitt ry, enten det er godt
eller ondt, det er ikke opp til meg å bestemme
straffen for de epler jeg måtte ha stjålet
i fiendens hage. Jeg valgte livet fremfor døden
og ville gjort det samme igjen. Jeg velger verken
frender eller fiender, men du har tydeligvis valgt
meg som din fiende. Jeg legger ikke ledende blekk
i mine kritikeres penner, jeg lar meg ikke støte
av dårens selvmotsigende ord, du får
tale om meg med de ord du måtte ønske.
Men er det som man sier at i seg selv ser man andre,
burde du hengt speilet andre veien. Jeg hører
nemlig at din skygge har forlatt deg i skam, mon
tro om ditt eget speilbilde har gjort det samme...
Om du skulle treffe ham, denne forrykte kritiker
av IL Tempos leve, si han fra meg at jeg ikke anser
meg for krenket, for jeg vet godt hva djevelens
fristelser er, og en av de største blant
dem er å få en mann til å tro
at han kan rope ulv, ulv, ulv uten å måtte
stå til ansvar for for det fornærmede
får. For jeg deler heller fengsel med 10 sauer
enn å tute med ulvene. Vargen kan aldri bli
fri, han er tvunget til et liv i skauen. Blant folk
møter han skulende blikk, kalde skuldre og
frykt. For bak hans gråhet skjuler det seg
bitterhet, kjetterens dårskap og sinne og
et kaldt hjerte.
ANNEN DEL - SKINNSYKE
Du tasser som ulven rundt med skjulte motiver og
frådende kjeft. Til kanten av skogen går
du, men ikke lenger. Vi trives alle best blant våre
egne, skogens mafiaboss. Rotte! Rotte! Jeg leder
heller en liten armé av kloke menn, enn store
bataljoner av tassende rotter. I deg får spiren
for ondskap, misunnelse, grådighet, lediggang
og urettferdighet blomstre. Ditt vesen gir djevelen
et ansikt.
Jeg setter mine frender høyt i akt, høyere
enn jeg setter mitt eget vedkommende. I IL Tempo
er døren høy og porten vid, du, hvis
navn jeg ikke vil benytte, kan snerre med åpen
munn og gjøre tegn med labbene dine, du skabbete,
stakkarslige kritiker av det elskverdige samfunn.
Din dårskap har gått deg til skinnet,
i skyggen lever din selvinnsikt i skam og ditt angrep
er et angrep på deg selv. Gjør det
du vil, men spre ikke dine sorger blant folk, for
du gjemmer deg som en rotte bak skrenter og i lånte
huler. Du lengter til dit ingen mann har satt sin
fot, der hvor du ingen motstand vil møte
i ditt evige kjetteri. Der hvor vettet ikke strekker
til, lar du sjalusien råde. Om det blinde
ikke ser, snakker du med store ord, det de døve
ikke hører, lovpriser du og skaper misunnelse
og sjalusi. Du er som vargen, Gråbein, Gråbein.
Kjeppen er kastet, løp og hent den, apport
din jævel, apport!
Hadde det vært i min makt å kunne fordele
straff etter forbrytelse ville jeg ikke vært
sen med å legge min hånd på og
betuktige deg. Ditt taskenspill når hit, men
ikke lenger, dine ord er som salt i mine sår,
din tunge som bensin på mitt brennende hus.
Jeg har hørt at den gale ikke drømmer,
men den vettløshet som du fremstiller kan
ikke oppstå av annet enn dårens fantasier,
og i disse skal jeg deg med pinsel og uforskammethet
hjemsøke. Den oppgave å vekke ditt
vett til live, er større enn meg, for stor
til at én mann alene kan overkomme mengden
av dårskap ditt vedkommende besitter. Du er
allerede straffet nok, Gråbein, derfor vil
jeg ikke mer bekle ditt usjarmerende ytre med klengenavn
og betegnelser. Ja, faktisk vil jeg ikke ha noe
mer med deg, du okkulte avskums inkvisitor, å
gjøre, min oppmerksomhet er deg viet for
siste gang, Gråbein, du djevelens skam og
laveste undersått av brennende kors og sataniske
motiver.
Jeg krenkes ved at du bruker ord av mitt vokabular,
at du puster inn den luft jeg puster ut, at du går
på den marken jeg vil forvalte mitt liv. At
ditt flakkende blikk kan observere det samme som
jeg kan. Vik fra mitt sinn i stillhet, kryp for
mine føtter og forpest ikke lenger mitt åsyn.
La meg slippe å spotte min venn kjeppen ved
å gjennomtukte deg med livets lærepenge,
en dobbel omgang pryl.
Av mellommenneskelige grunner vil jeg understreke
at dette verket er av ironisk art og er kunst av
den såkalte "l'art pour l'art"-sjangeren,
nemlig "kunst for kunstens skyld."
|
|